Provedeno studijsko putovanje u Italiju
U okviru projekta ''Obrazovanjem do posla u sektoru turizma i ugostiteljstva – OPUS'' organizirano je i provedeno studijsko putovanje u Italiju, Padovu u periodu 04.11.–07.11.2018. Na studijskom putovanju sudjelovalo je 16 nastavnika i mentora, predstavnika partnera na projektu iz Obrtničkog učilišta, Ugostiteljsko – turističkog učilišta, Vivas Bara d.o.o. te Gladnih očiju d.o.o.
Sudionici su posjetili „Officine Giotto - Consiorzio sociale Giotto“, zadrugu koja se brine o osposobljavanju, prekvalifikaciji te ulasku na tržište rada osjetljivih skupina. Posebno su se istaknuli radom sa zatvorenicima te osobama s invaliditetom. Rad zadruge je podijeljen na 2 sektora, ugostiteljstvo i ostale usluge. Ugostiteljski dio obuhvaća catering, zatvorsku kuhinju, restorane i slastičarnicu, a što su pobliže sudionicima prezentirali gosp. Roberto Polito, odgovoran za marketing zadruge te gosp. Matteo Florean, odgovoran za proizvodnju. Od spomenutih segmenata rada, istaknuli su slastičarnicu (Pastticeria Giotto) po kojoj su najpoznatiji. Naime, dio proizvoda slastičarnice rade zatvorenici (30% djelatnika), a dio proizvodnje je smješten u zatvoru. U početku se proizvodilo 30-40 kg kolača dnevno i 5000 Pannettone-a godišnje. Ideja o slastičarnici isprva nije bila prihvaćena te je glavni cilj bio raditi na kvaliteti, što im je i uspjelo jer danas se dnevno proizvodi 300 kg kolača, 100 kg keksa, 100 kg sladoleda i 100 kg čokolade. Najpoznatiji proizvod Pannettone, tradicionalni božićni kolač kojeg godišnje proizvedu 90 000, osvajač je brojnih priznanja. Istaknuli su da ljudi imaju predrasude kada čuju da proizvode rade zatvorenici, ali kvalitetom ruše predrasude te su najprije papa Benedikt, a kasnije i papa Franjo naručili njihov Pannettone za Božić. Osim njih, Panettone naručuju i velike kompanije (Vodafone, IKEA) kao božićni poklon svojim djelatnicima. Zatvorenici koji rade za zadrugu primaju plaću, istu kao i ostali djelatnici, ovisno o poslu kojeg obavljaju, a najbitnije je što je ostvarena vizija pružanja druge prilike jer se samo 2% zatvorenika koji su radili u zatvoru vraća kriminalu, dok je uobičajena stopa recidivista 80%. Ideja je samim time sve više podržana jer jedan zatvorenik državu košta 135 000 eura. Uključivanjem zatvorenika u rad kroz društvenu zadrugu ostvaruje se pomoć državi u financijskom smislu, ali i humanost što je društvena komponenta cijelog projekta.
Svaki novi djelatnik prolazi kroz sustav osposobljavanja. Teoretski dio osposobljavanja provodi se u suradnji s učilištem Irecoop Veneto, dok je naglasak na praktičnom dijelu osposobljavanja koji se provodi na radnom mjestu uz podršku mentora. Također, u slučaju osjetljivih skupina radi se na psihološkoj podršci polaznicima te na stjecanju ključnih kompetencija kao što su: komunikacijske vještine, timski rad, rješavanje sukoba i slično. Velika pažnja u radu pridaje se kvaliteti i izgledu proizvoda, od samog ručno rađenog proizvoda vrhunske estetike do pomno osmišljenog pakiranja proizvoda. Međutim, najznačajniju reklamu čine preporuke onih koji su probali njihove proizvode i preporučili ih dalje. Sudionici su imali prilike obići restoran Fresco koji pripada navedenom konzorciju, vidjeti načine rada te u konačnici kušati izrađene proizvode.
Sudionici su također posjetili „Irecoop Veneto“, učilište koje se bavi stručnim osposobljavanjima i savjetovanjem malih poduzeća i zadruga u pokrajini Veneto te odgovara na njihove potrebe. Financirani su od strane pokrajine Veneto i iz fondova EU te polaznici ne plaćaju osposobljavanja. Učilište je najviše usmjereno na rad s nezaposlenim mladim osobama, osobama s invaliditetom i bivšim ovisnicima. Surađuju s Officine Giotto u dijelu teoretskog osposobljavanja učenika/štićenika. Učilište je povezano s različitim ustanovama (udruge, škole, zdravstvene ustanove, tvrtke, itd.). Imaju odjel za uključivanje na tržište rada koji daje informacije, pomoć prilikom pisanja životopisa, pomaže nezaposlenima prepoznati vlastite vještine. Novouvedeno zanimanje je savjetnik za tržište rada koji prati nezaposlene kroz čitav proces pronalaska posla. Bave se i individualnim savjetovanjem i obrazovanjem ljudi s poteškoćama. Provode 13 obrazovnih programa namijenjenih upravo njima. Osposobljavanja provode u suradnji sa Zavodom za zapošljavanje te poslodavcima kod kojih se provodi praktični dio edukacije te se osobe priprema za rad u realnom sektoru. Sudionici su imali prilike čuti iskustva nastavnika, mentora te osobe koja radi kao savjetnica za tržište rada. Svaki od spomenutih govornika je iznio iskustva rada s nezaposlenim osobama sa svog stajališta.
U okviru programa sudionici su posjetili ENAIP Veneto. ENAIP je društveno poduzeće za stručno osposobljavanje osnovano od strane Kršćanskih udruga talijanskih radnika (ACLI) 1951. godine. Pripada nacionalnom konzorciju ENAIP NET. U Veneto regiji broji 20 operativnih jedinica (Učilišta) kao odgovor na potrebe tržišta te na ekonomsko-socijalne zahtjeve teritorija kojem pripadaju. Specijalizirani su u osposobljavanju nezaposlenih, posebice mladih i starijih od 50 godina. Također, pruža usluge usmjeravanja i podršku kod zapošljavanja. U domeni rada nalaze se osposobljavanja, profesionalne kvalifikacije i prekvalifikacije, predlaže tečajeve za priznavanje i vrednovanje vještina stečenih u području rada i osposobljavanja izvan škole, analizira pojedinačne formalne i neformalne kapacitete i razrađuje dosje pojedinca. U učilištu jedan mentor po razredu prati polaznike i zna sve o njima, njihovom osobnom i profesionalnom razvoju, učenju u učilištu i tijekom prakse. Uloga mentora je praćenje učenika i njegovo povezivanje s mentorom u poduzeću u kojem se obavlja praktični dio edukacije. Bez obzira što je u talijanski školski sustav tek 2016. godine uveden dualni sustav, ENAIP od početka svog rada u obrazovanju ima uključen i praktični dio za učenike/polaznike. Sudionici su imali prilike posjetiti laboratoriju kuhinje unutar kojeg su zatekli učenike na praktičnom radu, pripremi menija koji su prethodno dogovorili na satu teorije i u trenutku dolaska sudionika pripremali su jela koja su odabrali za taj dan (tjestenina, focaccia). Prezentirali su odjele unutar kuhinje (praonica posuđa, čuvanje namirnica u frižiderima, priprema, kuhanje i pečenje) te istaknuli kako je važna higijena i svježina namirnica koje se koriste u pripremi jela. Također, sudionici su posjetili laboratorij ugostiteljstva. Učenici su imali praktičnu vježbu posluživanja unutar restorana te su predstavili bezalkoholne koktele koje su taj dan imali u ponudi. Potom su jedni uzeli narudžbe, prenijeli ih konobarima za šankom koji su napravili spomenute koktele i kasnije ih poslužili.
Sva znanja stečena tijekom studijskog putovanja sudionici će primijeniti tijekom organizacije i provedbe programa osposobljavanja razvijenih u okviru projekta.