Projekt MOBEM ‑ Izvješće mobilnost osoblja
„MOBility for EMployability – MOBEM“
Broj ugovora 2016-1-HR01-KA102-021798
U cilju strateškog povezivanja s partnerima iz EU radi ujednačavanja kvalitete obrazovanja i ishoda učenja, organizacije fleksibilnijih načina obrazovanja, edukacije mentora u provođenju prakse u okviru strukovnog obrazovanja odraslih te prijenosa primjera dobre prakse u rad Učilišta, odabrano osoblje Obrtničkog učilišta provelo je stručno usavršavanje u Njemačkoj u razdoblju 04.-10.06.2017.godine.
Uz ravnatelja Obrtničkog učilišta u projektu promatranja rada kolega u Njemačkoj sudjelovalo je 2 stručna suradnika u obrazovanju, IT stručnjak te karijerni savjetnik. Program rada obuhvatio je zajedničko sudjelovanje sudionika (predstavljanje organizacija koje smo posjetili, razgled i sl.) dok je drugi dio obuhvatio praćenje rada stručnjaka i nastavnika po segmentima rada.
Domaćin mobilnosti bila je Obrtnička komora Leer Wittmund koja nam je omogućila job shadowing u Aurichu,Wittmundu i Edmundu u različitim ustanovama i organizacijama. Sudionici su se upoznali s organizacijom i radom KVHS (2. najvećeg pučkog učilišta u Donjoj Saskoj, s programima osposobljavanja i usavršavanja koje provode i koje razvijaju, način na koji osiguravaju praksu učenicima koji nisu na razini kompetencija da mogu obavljati praksu u tvrtkama, već obavljaju u njihovim radionicama u kojima se provodi praksa odraslih polaznika.
Od interesa za karijerno savjetovanje bilo je značajno praćenje rada stručnjaka koji rade s učenicima i polaznicima prekvalifikacija koji pohađaju praksu u trajanju od godine dana kako bi se upoznali s poslom i radnim zadacima, provjerili odgovara li im te onda kreću na naukovanje i upisuju dalje program obrazovanja. U radu s izbjeglicama provode obrazovanje i testiranja iz njemačkog jezika i provjeravaju postojeće kompetencije koji nakon toga odlaze u tvrtke i na taj način osiguravaju integraciju. Izgradili su 5 kuća za migrante u okviru KVHS te im pružaju kompletnu podršku u životu i obrazovanju kao dijelu integracije. KVHS surađuje s job centrom koji je fokusiran na dugotrajno nezaposlene kojima se omogućuje obrazovanje za industrijska zanimanja u trajanju od 3 godine ili prekvalifikacije koje traju 2 godine. Strukovne škole daju temeljna znanja dok ih pučka učilišta usmjeravaju za polaganje majstorskih ispita i za posao, nakon čega se svi zaposle. Sudionici su detaljno razmatrali strukturu i sadržaj majstorskih ispita, kreiranje pisanog i usmenog dijela ispita, praktični dio te razinu kompetencija koje moraju dokazati za zanimanja iz metalske struke.
Posjet obrazovnom centru GAZO dao nam je detalje kako podići ugostiteljska zanimanja na višu razinu, razvoj centra uz gradnju business hotela u kojem praksu provode odrasle osobe, većinom žene. E‑learning platforma za gastronomiju i 4 tjedna prikaznog obrazovanja kroz vježbe daju mogućnost zainteresiranim osobama da se upoznaju sa zanimanjima u ugostiteljstvu i turizmu te se kasnije odluče na uključivanje u programe.
Majstorski ispit bio je od posebnog interesa za sudionike, odnosno majstorska škola koja traje 2 godine čiji je iznimno važan segment pedagoško obrazovanje, što je preduvjet za polaganje majstorskog ispita. Praktični dio ispita traje 2 dana a povjerenstvo je prije 5 godina izradilo ispit na razini cijele Njemačke. Posebno je s nekoliko zemalja razvijen program obrazovanja specijalist međunarodne kuhinje s ciljem ujednačavanja razine kompetencija, traje 6 mjeseci i odnosi se isključivo na struku.
U okviru GAZO nalazi se oglasnik za posao, mjesto na kojem se nude i traže poslovi, mjesto gdje se spajaju tražitelji posla i nuditelji zaposlenja, a vezano na poslove daju se i informacije o najkraćem putu do stjecanja određene kvalifikacije.
Sudionici su posjetili i razmijenili iskustva s nastavnicima i u Ugostiteljskoj strukovnoj školi u Wittmundu te utvrdili područja interesa za razvoj programa obrazovanja za učenike i odrasle polaznike u smislu modernizacije programa iz ugostiteljstva.
Odjel za obrazovanje Obrtničke komore osigurao je sudionicima programa promatranje rada različitih stručnjaka s obzirom da komora vodi registar obrta i naučnika, daje savjetovanje o poslovanju i otvaranju obrta, a ujedno osigurava najmoderniju opremu u svojim prostorima gdje učenici provode naukovanje, u onom dijelu koje se ne može osigurati u tvrtkama i obrtima. Sudjeluju u provedbi majstorskih ispita, prekvalifikacija i specijalizacija. Obrazovanje obrtnika sufinancira se sredstvima ESF-a, saveznim i pokrajinskim sredstvima, dok obrtnici plaćaju oko 1/3 iznosa obrazovanja. Problem s obrazovanjem naučnika riješili su na način da svi obrtnici izdvajaju određena sredstva koja se dalje dodjeljuju onim obrtnicima koji primaju naučnike za njihovo daljnje obrazovanje. Strukovna udruženja, institut i socijalni partneri izrađuju kurikulum koji se provodi na razini pokrajine, a od 1972. godine učenici dolaze u komoru na određeni broj tjedana na praksu.
S obzirom na mali interes učenika za strukovna zanimanja obrtnici se bore za naučnike te ih na različite načine potiču za naukovanje kod njih (plaćanje vozačkog ispita, kupnja motora, nagrade i sl.). Članovi obrtničke komore su svi koji proizvode u malim serijama ili ručnim radom.
Majstorska diploma u Njemačkoj omogućuje daljnje obrazovanje putem studija što je dovelo do situacije da su mnogi krenuli na fakultete umjesto u proizvodnju te se osjeća nedostatak radne snage ovih kvalifikacija.
Karijerno savjetovanje provodi se od orijentacijskih prezentacija u osnovnim školama, učenici imaju mogućnost pohađati 2 tjedna praksu kako bi se upoznali sa zanimanjem, predstavnici odjela za obrazovanje komore posjećuju škole, savjetuju učenike kao i agencije za zapošljavanje te zavod za zapošljavanje koji su naklonjeni obrtu.
Praćenje rada odvijalo se i u Berufsbildende Schulen u Wittmundu gdje se provode programi obrazovanja za ugostiteljstvo i pekarstvo, a od 400 učenika 80% pohađa školu uz rad. Važan segment obrazovanja je menadžment energije, učenici uče kako optimizirati energiju i njenu potrošnju, npr. griju vodu u pećnicama i tako upotrebljenu je vraćaju u sustav škole. Škola omogućuje polaznicima 24 tjedna godišnje rada na najnovijoj tehnologiji u pekarstvu i kuharstvu. Škola primjenjuje ECVET. U sklopu škole djeluje i viša škola za ekonomiju i turizam koja obrazuje na 6. razini EQF.
U Industrijskoj komori u Emdenu razmatrali smo obrazovanje za brodogradnju, turizam i u području elektro, metala i mehatronike s obzirom da se u Emdenu nalazi jedna od vodećih tvornica VW te brodogradilište s najvećim suhim dokom u EU, a i Emden je velika morska luka za daleke zemlje. IHK je zadužena za obrazovanje, zastupaju interese više od 30.000 članova a suočeni su s nedostatkom mladih i potrebnih kadrova. Članovi IHK su sve tvrtke koje posluju na veliko, trgovina i turizam te sve uslužne djelatnosti. Naučnici potpisuju naučničke ugovore s komorama, a IHK provodi majstorske ispite, značajno je da se do mastera može doći bez mature iz strukovnog obrazovanja. U regiji djeluje 166 ispitnih komisija u kojima sudjeluje 110 volontera, provode 4000 kontrolnih i završnih ispita, te oko 500 majstorskih ispita godišnje. Komora je zadužena za kontrolu nastavnog plana u tvrtkama, kvalifikacije mentora, provjeravaju dnevnike rada, a tvrtke na taj način investiraju svoje vrijeme u obrazovanje kadrova potrebnih za budućnost. Važnost IHK je da provode priznavanje kvalifikacija u svojoj nadležnosti te predlažu obrazovanje ili praksu za onaj dio kvalifikacije koji nedostaje kako bi se izjednačile kompetencije s onima u Njemačkoj.
IHK provodi majstorske ispite dok je majstorska škola u okviru obrtničke komore, pripreme za polaganje traju 2-2,5 godine uz posao. Praktični dio majstorskih ispita organiziraju u suradnji sa strukovnim školama s kojima surađuju. Majstorski ispiti polažu se u dva roka na godinu.
S obzirom da nemaju kapaciteta za provjeru kvalifikacija svih zanimanja to je na razini Njemačke osnovana zajednička tvrtka za svih 56 komora koja s 40 zaposlenika rješava zahtjeve za sve komore (liječnici imaju svoju komoru). Trošak je cca 400-500 EUR, a sufinancira zavod za zapošljavanje jer je njima interes da se sve osobe stave što prije na tržište rada. IHK ima više od 200 tvrtki kćeri po cijelom svijetu, a u Hrvatskoj djeluje Hrvatsko-njemačka industrijska komora.
Obrtnička i industrijska komora u Njemačkoj sustavno provode aktivnosti na motiviranju obrtnika i poduzetnika za prijem naučnika, tijekom naukovanja nadziru njihov rad s naučnicima te sudjeluju u kontrolnim i završnim ispitima. Poslodavci su motivirani za uključivanje u obrazovanje jer se je praktični rad 80% programa koji se provodi u njihovim radionicama, a po završetku školovanja dobivaju radnika koji je osposobljen za rad u njihovim tvrtkama i obrtima.
Predstavnici Obrtničkog učilišta posjetili su u okviru projektnih aktivnosti tvrtku ENERCON koja je jedan od vodećih proizvođača vjetroelektrana, koji zajedno sa kompanijama Vestas i Gamesa čini 89% europskog tržišta, a svoje vjetroagregate isporučila je i isporučuje i za nekoliko vjetroelektrana u Hrvatskoj. Iako se u proizvodnji vjetroelektrana koristi najmodernija tehnologija, izrada lopatica uglavnom je dugotrajni ručni rad, a tvrtka obrazuje svoje zaposlenike kroz praktični rad u suradnji s KHVS.
Svi stručnjaci čiji rad smo pratili bili su vrlo susretljivi, prenosili svoja iskustva i izrazili spremnost na zajednički daljnji rad u okviru programa Erasmus+, iskazali zainteresiranost za suradnju sa strukovnim školama i ustanovama za obrazovanje odraslih koje provode strukovne programe iz Hrvatske u području metala, elektronike, elektrotehnike i ugostiteljstva. Obrtničko učilište informiralo je strukovne škole s kojima surađujemo o mogućnosti povezivanja s partnerima u Donjoj Saskoj, a ponudili smo i prihvat učenika iz Njemačke na praksu u Hrvatskoj.
Fotogalerija